Jom melancong ke Singapore!

Melancong ke Singapore pula jommm!
Hi korang, buat apa tu? I sekarang tengah lazily resting on my most favourite couch while writing this entry. This entry I nak tulis sebab I teringat my trip to Singapore last week. I pergi bersama beberapa orang colleagues masa weekdays. Yes, purposely went on weekdays as a gateway from hectic working schedule. In a group of four, ktorang bergerak from Kuala Lumpur to Singapore menggunakan kapal terbang yang telah ditempah few weeks before.  Tempah melalui Traveloka.com apps di mana ktorang dapat compare the best flight rate and terus tempah dengan proses yang cukup mudah.
application traveloka.com

Di Singapore, ktorang bergerak hanya menggunakan public transports seperti bas dan teksi. Sikit pun tak ganggu tentative lawatan ktorang. Faham tak apa yang I maksudkan? Maksud I public transport di negara Singapore ini sangat efficient. So no wonder ramai masyarakat Singapore ni yang bergerak untuk ke tempat dan pulang dari tempat kerja sebab memang punctual dan selesa. Ini antara contoh yang baik that we can learn from. Tempat tinggal ktorang di sana merupakan hotel dua bintang yang cukup bersih dan selesa serta tempatnya strategic untuk pelancong berjalan-jalan mencari makanan. Terletak di pekan Chinatown, Singapore, hotel ini menawarkan harga bilik yang berpatutan iaitu below RM300 per night. Yes, agak sedikit mahal untuk mata wang kita yang jauh lebih rendah berbanding mata wang Singapore. Untuk keluar berjalan-jalan, ktorang hanya keluar tunggu depan hotel je, akan ada teksi yang lalu-lalang.

chinatown
chinatown singapore


Antara tempat-tempat yang ktorang lawati adalah Wings of Time Show at Sentoasa, Universal Studio Singapore, Night Safari Singapore dan National Library. Malam pertama di Singapore ktorang terus ke Wings of Time Show di Siloso Beach, Sentosa. Menonton wayang berlatar belakangkan laut sangat sesuatu yang baru bagi ktorang. Of course ktorang sangat teruja bukan je dengan cerita yang ditayangkan, tapi dengan kecanggihan teknologi Singapore ni. Aktiviti menonton wayang ni sangat sesuai untuk seisi keluarga dari kanak-kanak sehinggalah orang tua. Kebanyakan yang datang masa malam tu bukan lah orang tempatan tetapi pelancong-pelancong luar dari US, UK, Jepun, Korea dan India. Maklumlah malam weekdays,  orang tempatan mestilah nak beristirehat di rumah kan keesokkan harinya kerja. Nampak tak one of the reasons why we decided to go for Singapore gateway during weekdays. I harap sangat Malaysia dapat adakan juga wayang macam ni di pulau-pulau di Malaysia. So takdelah malam tu sunyi sangat di pulau-pulau.
wings of time show

Next day we went to USS. Untuk USS memang ktorang peruntukkan seharian dari pagi sehinggalah ke patang untuk betul-betul enjoy everything that it has to offer.  Setiap permainan sampailah ke petunjukan semua ktorang cuba. Memang best and ktorang enjoy sangat. Tiket masuk memang lah sedikit mahal tetapi it worth every penny. Kebetulan pula hari bekerja, so tempat ni pun tak crowded sangat. See baguskan kalau rancang melancong masa weekdays.
Pada malam harinya pula ktorang pergi ke Night Safari. Ktorang duduk je dalam tram tu, dan ktorang dibawa jalan-jalan ke sekitar zoo. Best sangat tapi takut pun ada sebabnya takde penghadang. Haiwan-haiwan di dalam zoo tu tak duduk dalam kandang pun. Seolah-olah bebas. Mungkin ada system security yang lebih canggih yang tak memerlukan kandang. Nanti nak kena belajar sikit bab ni. Malam tu excited sangat sampai tak sempat nak tanya our guide. Masa lalu part giraffe, haa ini ktorang confident sikit nak keluarkan tangan dan sentuh giraffe tu, Sebab hampir sangat dengan tram. Kalau masa lalu part harimau, singa takde lah ktorang nak buat macam ni. HAHAHA.

night safari singapore

Balik hotel malam tu tidur memang tidur lelap terus akibat kepenatan seharian berjalan-jalan tanpa balik hotel langsung. Pada keesokkan harinya pula, we went to visit National Library. Haa ! Pergi melancong ke library? Iyelah, di sini ktorang datang  bukan nak cari buku, baca buku atau pinjam buku. Ktorang terpanggil datang sebab ada yang balik Malaysia cerita pasal kecanggihan system, keselesaan dan sambutan yang diraih oleh pihak librarian sini. Yes, masa di library ni, rata-rata yang pergi adalah keluarga. Bila ktorang tanya one of the librarians, dia cakap memang dah jadi kebiasaan keluarga datang bawa anak-anak untuk cultivate reading habits.

National library singapore

Dah habis sudah jalan-jalan, we took public transport untuk ke airport dan terbang balik ke Malaysia.

5 comments

  1. teringin nak ke singapore. tapi tak berkesempatan lagi..
    kalau ade rzki leh tempah tiket kt traveloka nti..
    thanks 4 sharing

    ReplyDelete
  2. salah satu wish list travel..nak pergi singapore hehe

    ReplyDelete
  3. Nanti nak ke singapura bolehla guna traveloka. Nampak macam mudah nak guna

    ReplyDelete
  4. Dekat sgt nak g Singapura.. Tapi tak pernah sampai lagi.. Hehe

    ReplyDelete